Opakowania Drugie Życie

W  wyniku wdrożonej innowacji procesowej i zaimplementowanych wyników prac B+R została wdrożona innowacja produktowa „Drugie Życie”, polega ona na wprowadzeniu na rynek nowego produktu, tj.: opakowania kartonowego spełniającego wymagania gospodarki w obiegu zamkniętym (circular economy), które charakteryzuje się użytecznością pozwalającą na użytkowanie opakowania kartonowego przez użytkownika końcowego po odpakowaniu produktu.
Opakowanie „Drugie Życie” to opakowanie posiadające szereg funkcjonalności, które decydują o tym, że po odpakowaniu produktu może ono zostać ponownie użyte do innych celów. Odwrócone opakowanie powinno posiadać zadrukowaną kolorem i/lub informacjami funkcjonalnymi wewnętrzną stronę opakowania. Konstrukcja opakowania powinna umożliwiać rozłożenie i ponowne złożenie go po odwróceniu powierzchni. Wprowadzenie różnych kolorów i pozostawienie miejsca do zapisania ułatwi organizację i prowadzenie szybkiej wizualnej kontroli zawartości opakowań. Nadruk informacji funkcjonalnych dotyczących na przykład wskazówek na temat warunków przechowywania i ochrony materiałów tekstylnych dostarczy użytkownikom dodatkowej, aczkolwiek niezbędnej wiedzy. Innym przykładem ponownego wykorzystania dwustronnie zadrukowanego opakowania może być jego transponowanie po odpakowaniu produktu na: organizer do szuflady lub szafy, karmnik dla ptaków, lunch box do pracy lub szkoły, pojemnik na zużyte baterie, opakowanie typu organizer z wyznaczonym kalendarzem aplikowania leku, materiały edukacyjne do nauki i zabawy dla dzieci. Nowe produkty „Drugie Życie” będą wyróżniały się łatwością przetransformowania opakowania, która oznacza łatwość „przebudowania” opakowania handlowego w stan umożliwiający realizację dalszych funkcji związanych z przedłużonym życiem opakowania spełniającego wymagania gospodarki w obiegu zamkniętym, o czym decydują jego podstawowe cechy i funkcjonalności. Cechy i funkcjonalności opakowania „Drugie Życie” zostały określone i przebadane na bazie prototypów opakowań podczas prowadzonych na zlecenie Wnioskodawcy prac B+R i są to:

– Wytrzymałość mechaniczna. Wytrzymałość mechaniczna związana jest z obciążeniem występującym podczas użytkowania opakowania w drugiej fazie jego wykorzystania, tj. poza użyciem w fazie pierwszej, dystrybucyjnej.

– Odporność na warunki atmosferyczne. Jest to cecha konieczna w opakowaniach, które podczas fazy „podystrybucyjnej” będą realizowały swoje funkcje w warunkach poza pomieszczeniami zamkniętymi, w temperaturach i pozostałych warunkach różnych od tzw. pokojowych.

– Informatywność, czyli zdolność opakowania do skutecznego przekazania ważnej informacji z punktu widzenia postawionych założeń.

– Łatwość użytkowania wyrobu, czyli łatwość użytkowania wyrobu w drugiej fazie użytkowania poza główną fazą „dystrybucyjną/opakowaniową”.

– Atrakcyjność wizualna, chociaż nie jest to cecha o charakterze funkcjonalnym ale ma ogromne znaczenie w procesie zakupowym, gdyż to wygląd opakowania decyduje niejednokrotnie o decyzji zakupu produktu przez konsumenta.

Ponadto wdrożono linię EKO tych opakowań – wyprodukowanych przy użyciu ekologicznych surowców (papier, klej, farba, lakier) . W tym celu do produkcji opakowań kartonowych w linii EKO używane będą ekologiczne materiały i surowce – linia EKOopakowań, w tym linia opakowań EKO „Drugie Życie” tj.:

– ekologiczny papier – stosowane będą papiery, które są w 100% wytworzone z recyklingu, posiadają certyfikaty środowiskowe, np. PEFC TM, FSC®, Ecolabel, Blue Angel i inne, a sprzedawane są przez największe papiernie i dystrybutorów na świecie, np. International Kwidzyń S.A., Europapier, Antalis;

– ekologiczna farba i lakier: farby i lakiery bez olejów mineralnych firmy Huber, które są wykonane surowców odnawialnych;

– ekologiczny klej – produkty klejone będą za pomocą klejów firmy Henkel, seria AQUENCE LM, które nie zawierają plastifkatorów, są produkowane ze składników podawanych recyklingowi.