Opakowanie Drugie Życie

W  wyniku wdrożonej innowacji procesowej i zaimplementowanych wyników prac B+R została wdrożona innowacja produktowa „Drugie Życie”, polega ona na wprowadzeniu na rynek nowego produktu, tj.: opakowania kartonowego spełniającego wymagania gospodarki w obiegu zamkniętym (circular economy), które charakteryzuje się użytecznością pozwalającą na użytkowanie opakowania kartonowego przez użytkownika końcowego po odpakowaniu produktu.

Opakowanie „Drugie Życie” to opakowanie posiadające szereg funkcjonalności, które decydują o tym, że po odpakowaniu produktu może ono zostać ponownie użyte do innych celów. Odwrócone opakowanie powinno posiadać zadrukowaną kolorem i/lub informacjami funkcjonalnymi wewnętrzną stronę opakowania. Konstrukcja opakowania powinna umożliwiać rozłożenie i ponowne złożenie go po odwróceniu powierzchni. Wprowadzenie różnych kolorów i pozostawienie miejsca do zapisania ułatwi organizację i prowadzenie szybkiej wizualnej kontroli zawartości opakowań.

Nadruk informacji funkcjonalnych dotyczących na przykład wskazówek na temat warunków przechowywania i ochrony materiałów tekstylnych dostarczy użytkownikom dodatkowej, aczkolwiek niezbędnej wiedzy. Innym przykładem ponownego wykorzystania dwustronnie zadrukowanego opakowania może być jego transponowanie po odpakowaniu produktu na: organizer do szuflady lub szafy, karmnik dla ptaków, lunch box do pracy lub szkoły, pojemnik na zużyte baterie, opakowanie typu organizer z wyznaczonym kalendarzem aplikowania leku, materiały edukacyjne do nauki i zabawy dla dzieci.

Nowe produkty „Drugie Życie” będą wyróżniały się łatwością przetransformowania opakowania, która oznacza łatwość „przebudowania” opakowania handlowego w stan umożliwiający realizację dalszych funkcji związanych z przedłużonym życiem opakowania spełniającego wymagania gospodarki w obiegu zamkniętym, o czym decydują jego podstawowe cechy i funkcjonalności. Cechy i funkcjonalności opakowania „Drugie Życie” zostały określone i przebadane na bazie prototypów opakowań podczas prowadzonych na zlecenie Wnioskodawcy prac B+R i są to:

  • Wytrzymałość mechaniczna. Wytrzymałość mechaniczna związana jest z obciążeniem występującym podczas użytkowania opakowania w drugiej fazie jego wykorzystania, tj. poza użyciem w fazie pierwszej, dystrybucyjnej.
  • Odporność na warunki atmosferyczne. Jest to cecha konieczna w opakowaniach, które podczas fazy „podystrybucyjnej” będą realizowały swoje funkcje w warunkach poza pomieszczeniami zamkniętymi, w temperaturach i pozostałych warunkach różnych od tzw. pokojowych.
  • Informatywność, czyli zdolność opakowania do skutecznego przekazania ważnej informacji z punktu widzenia postawionych założeń.
  • Łatwość użytkowania wyrobu, czyli łatwość użytkowania wyrobu w drugiej fazie użytkowania poza główną fazą „dystrybucyjną/opakowaniową”.
  • Atrakcyjność wizualna, chociaż nie jest to cecha o charakterze funkcjonalnym ale ma ogromne znaczenie w procesie zakupowym, gdyż to wygląd opakowania decyduje niejednokrotnie o decyzji zakupu produktu przez konsumenta.

Kontakt z nami:

Polub nas na facebooku!